Pitkäikäinen katurakenne pehmeikölle

Haastavalla pehmeikköalueella päästiin hyödyntämään myös vanhaa Leca-sorakevennystä.
Hämeenlinnan Pullerinmäen kaupunginosassa, Tiiriön alueella sijaitseva Katsastusmiehentie on rakennettu 1990-luvun alussa. Katsastusmiehentien loppupään tasausta nostettiin 2000-luvun lopulla kadun varrella sijaitsevan kiinteistön lattiakorkoon sopivaksi.
Päättyvän kadun varrelle oli kaivattu ympäriajettavaa kääntöpaikkaa jo pitemmän aikaa. Kadun varrella sijaitseville rautakaupoille tulee paljon toimituksia pitkillä yhdistelmäajoneuvoilla. Laajuudeltaan kääntöpaikka on noin 50x25 metriä. Urakkaan kuului myös kääntöpaikan liittymä vanhaan kadun asfalttipintaan.
Tieluiska Oy aloitti kääntöpaikan toteuttamisen valmistelevilla töillä huhtikuussa 2022.
Pehmeikkö edellytti kevennyksiä
Työmaamestari Matti Puuska Tieluiska Oy:stä kertoo, että massavaihtotyöt olivat kohteessa varsin mittavat. Alue sijaitsee pehmeiköllä. Aluksi poistettiin turvetta parin metrin kerros, jotta sen alta saatiin esiin hieman kovempi savimaa.
Savimaan päälle tuodun massanvaihtomateriaaliksi soveltuvan, noin metrin paksuisen sorakerroksen päälle tehtiin kadun rakennekerrokset.
”Leca-sora-kevennyskerroksen paksuus on noin 900 mm”, Matti Puuska kertoo. Kantavan 200 mm:n murskekerroksen päälle valetaan lopuksi kaksinkertainen asfaltti.
Puuskan mukaan Leca-sora sopii kohteeseen kevennysmateriaaliksi erittäin hyvin. ”Se tekee rakenteesta niin kevyen, ettei katurakenne pääse painamaan pohjamaata.”
Myös vanhan kadun kevennysrakenteena on Leca-sora. ”Otimme vanhan kevennyskerroksen esiin ja teimme siihen liittymärakenteen. Leca-soran käyttö oli tässä kohteessa luontainen valinta kevennysmateriaaliksi, kun sitä oli katurakenteessa jo olemassa.”
Puuskan mukaan Leca-sorakevennyskerros oli vanhassa katurakenteessa moitteettomassa kunnossa. ”Leca-soran käyttäminen on katurakenteen elinkaaren kannalta varma ratkaisu.”
Nopea asentaa
Puuska kertoo, että Leca-sorakevennys saatiin asennettua nopeasti. ”Asensimme suodatinkankaat valmiiksi ja kaikki Leca-soratoimituksen tulivat työmaalle parin päivän sisällä.”
”Leca-soran etuna onkin sen keveys: kuormassa saadaan toimitettua kerralla 160 m³ materiaalia työmaalle.”
Kaikkiaan Leca-soraa meni Katsastusmiehentien kääntöpaikan kevennysrakenteisiin noin 600 m³. Kantava kerros rakennettiin kevennyskerroksen päälle kesäkuun 2022 alussa.
TIEDOT
Kohde: Kääntöpaikan kevennysrakenteet
Sijainti: Hämeenlinna, Suomi
Rakennuttaja: Hämeenlinnan kaupunkirakenteen rakennuttamispalvelut
Urakointi: Tieluiska Oy
Leca-tuote: Leca®-sora 4–32 mm