Leca®-sorakevennyksillä kustannussäästöjä

Valmis silta Lahden Vt 12 kehätiellä

Destia Oy etsi Vt 12 Lahden eteläisen kehätien Hollolan pään rakentamisessa vaihtoehtoisia ratkaisuja hankalien pohjaolosuhteiden takia. Leca-soran käyttäminen toi kevennyksissä huomattavia kustannussäästöjä.

Vt 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen on yksi merkittävimpiä infrahankkeita Suomessa. Se jaettiin kahteen hankeosaan, jotka toteutettiin kolmena urakkana. Hankeosassa 1A Destia Oy paransi valtatie 12:a kaksikaistaiseksi uudessa maastokäytävässä Soramäen ja Okeroisten välillä. 

Destia toteutti hankeosan ST eli suunnittele ja toteuta -urakkana, jossa urakoitsijan vastuulla oli sekä rakennussuunnitelman laatiminen että itse rakentaminen.

Työmaapäällikkönä kohteessa työskennelleellä Jani Leinolla oli todella haastava ja mielenkiintoinen projekti toteutettavanaan. Kokemusta projektissa sai haastavan infrakohteen rakentamisesta laidasta laitaan. "Tässä oli vajaa yhdeksän kilometriä rakennettavaa tietä, kolme eritasoliittymää, 18 siltaa sekä vahvistuksia kevytsorapenkereistä paalulaattoihin ja stabilointeihin", hän luettelee.

Kevennysrakenteilla säästöjä

Jo ennakolta erittäin haastavaksi oletettu maaperä oli aiheuttaa harmaita hiuksia niin tilaajalle kuin toteuttajillekin. Alustavissa, varman päälle tehdyissä tiesuunnitelmissa oli paljon jopa yli 40 metriä pitkiä paaluja ja paalulaattoja, jotka ovat hyvin kalliita rakenteita toteuttaa.

"Teimme rakennussuunnitelmia varten paljon tarkkoja ödometrikokeita ja havaitsimme, että siltti on sekä vähän että nopeasti painuvaa. Päädyimme korvaamaan paalulaattoja kevyemmillä ratkaisuilla, esikuormituspenkereillä", kohteen geosuunnittelija, DI Mikko Smura Destialta kertoo.

Merkittävin maarakennuskohde, jossa paalulaatat voitiin jättää pois, oli S14 sillan tulopenkereet. Molemmin puolin niiden sijaan tehtiin määrämittainen syvästabilointi ja kevytsorakevennys. Leca 4–32 mm maarakennussoraa meni yhteensä n. 10 500 m³ molempiin tulopenkereisiin.

"Tarkkojen tutkimusten ja huolellisen suunnittelun avulla pääsimme esikuormitusta ja kevennysrakenteita käyttämällä kustannustehokkaisiin ratkaisuihin hankkeen pohjanvahvistuksissa. Ne ovat merkittävimmät koko pitkän urani aikana Destian ST-hankkeissa", Smura kertoo tyytyväisenä.

Toimitukset suoraan kohteeseen

Leinon mukaan yhteistyö Leca Finlandin kanssa sujui hyvin. Kuormat tulivat ajoissa perille. "Olimme sopineet ennalta päiväkohtaiset toimitettavat määrät. Jos tuli jotain kysyttävää määristä tai halusimme yhteenvedon määristä, saimme tiedon saman päivän aikana."

Leca-maarakennussora toimitetaan työmaalle Leca Finlandin Kuusankosken tehtailta täysillä rekkakuormilla. "Otimme sen vastaan tela-alustaisilla kaivinkoneilla, ja tiivistimme rakenteen. Sen jälkeen meillä tuli vielä erikseen jyrättävät välikerrokset, jotka jyrättiin isolla jyrällä", Leino kertoo.

S14 sillan tulopenkereiden lisäksi tehtiin myös pienempiä kevennyskohteita. Leca-maarakennussoraa toimitettiin kohteeseen yhteensä noin 15 000 m³.

TIEDOT


Kohde: Vt 12 Lahden eteläinen kehätie hankeosa 1A, kevennysrakenteet

Sijainti: Lahti-Hollola, Suomi

Urakointi ja suunnittelu: Destia Oy (ST-hanke)

Leca-tuotteet: Leca®-sora 4–32 mm