Leca®-sora piti aikataulun kurissa Kempeleessä

Kempeleen Zatelliitin alueen eritasoliittymässä käytettiin Leca-kevennystä.

Kempeleen Zatelliitin moottoritien kevennysrakenteeksi valittu Leca-kevytsora piti kustannukset ja aikataulun kurissa.

Työmaapäällikkö Marko Leppäsen mukaan 35 täysperävaunuyhdistelmän joustava kuljettaminen oli oleellinen osa projektin aikataulussa pysymistä.

Zatelliitin yritysalueen työt olivat osa valtatie 4:n mittavaa parannushanketta välillä Oulu-Kemi. Nelostie on yksi Suomen valtaväylistä ja sen parantaminen sisälsi työkohteita Kempeleessä, Oulussa, Iissä ja Simossa.

Kempeleeseen tullut uusi eritasoliittymä parantaa liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja alueen saavutettavuutta. Hankkeen pääurakoitsijana toimi YIT Infra. Kohde valmistui marraskuussa 2018.

Zatelliitin eritasoliittymästä rakennettiin rampit moottoritielle. Uuteen eritasoliittymään tuli neljä siltaa, kiertoliittymät Zatelliitintien ja Kokkokankaantien liittymiin, katetut joukkoliikennepysäkit sekä poikittainen kevyen liikenteen yhteys Pohjantien alitse Kempeleen kuntakeskukseen.

Toimii myös routaeristeenä

Suunnittelupäällikkö Sakari Lotvonen AFRY Finland Oy:stä piti kevytsoraa hyvänä vaihtoehtona Kempeleen kohteessa. Sillä saatiin täyttöjen kokonaispaino pienemmäksi ja estettiin liialliset tierakenteen painumat.

”Kevytsoran hyvät puolet ovat keveys ja kuljetuksen helppous. Se toimii samalla myös siirtymärakenteena ja routaeristeenä”, Lotvonen kertoo.

Kempeleen kohteen urakkasopimus on suuruudeltaan noin 10,5 miljoona euroa. Moottoritien kohdalta purettiin heti alkuvaiheessa vanha kevyen liikenteen silta, jonka tilalle valittiin kevennysrakenteeksi Leca-kevytsora.

”Leca-kevytsoraa käytettiin noin viisi tuhatta kuutiota. Se tuotiin Kuusankosken tehtaalta 120 kuution kuormissa. Emme ole käyttäneet kevytsoraa näin isoja määriä aikaisemmin, mutten aines on tuttua. Kaikki toimi hienosti ja projekti etenee ajallaan. Materiaalista ja toimituksista jäi hyvä fiilis”, Leppänen kehaisee.

Puolen metrin kerroksilla tukeva pohja

Susikorven siltojen kohdalla oli tarve käyttää kevennysrakennetta estämään ja rajoittamaan siltakaivantojen täyttämisestä aiheutuvaa maan tiivistymistä ja maantien painumista. Kevytsora levitettiin työmaalla hiekasta tehdyn penkereen päälle, joten pohjasta saatiin tukeva ja hyvin kantava.

”Kevytsora kipattiin auton perästä monttuun ja kaivinkone levitti sen noin puolen metrin kerroksina. Kerrokset tiivistettiin ajelemalla telakaivinkoneella päältä”, kuvailee Leppänen Kempeleen kohteen käytännön töitä.

TIEDOT


Kohde: Vt 4 eritasoliittymä

Sijainti: Kempele

Suunnittelija: AFRY Finland

Urakoitsija: YIT infra

Leca-tuotteet: Leca®-sora 4–32 mm

Tilaa uutiskirjeemme

Please register your details first

Areas of interest