BUILD-lehden vuoden 2021 toinen numero on pullollaan kiinnostavia projekteja, joissa kaikissa Leca®-ratkaisut ovat olleet merkittävässä roolissa. Oli kyseessä sitten asumisen mukavuutta tuovat Leca BLOK –reikätiiliharkot Puolassa tai kustannussäästöjä tuova kevennysrakenne raitiotiehankkeessa, Lecan asiantuntevat tiimit eri maissa ovat auttaneet asiakasta menestymään. 

Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen pienentäminen ja materiaalien uudelleenkäyttö ovat tärkeässä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, ja tässä numerossa kerromme muutamia esimerkkejä Lecan toimista aiheiden parissa. Nappaa kuppi kahvia ja inspiroidu projekteista!

Infrarakentaminen

Göteborgin Hisingenin saaren asukkaat saivat kauan odotetun yleisurheilukentän, jonka rakentaminen heikosti kantavalle maaperälle onnistui Leca®-soran avulla (s. 10). Lahdessa Vt 12 eteläisen kehätien projektissa säästettiin luontoa ja kustannuksia käyttämällä vanha Leca®-kevennysrakenne uudelleen (s. 12).  Norjassa on meneillään päätähuimaava ja poikkeuksellinen projekti, Trysfjordenin silta, joka on varsinainen insinöörityön taidonnäyte (s. 14). 

Talonrakentaminen

Leca® BLOK -harkkojärjestelmä on ollut Puolan markkinoilla jo yli 20 vuotta. Tässä numerossa pääset lukemaan tuotteen valmistajan mietteitä materiaalista ja projekteista, joissa järjestelmää on käytetty (s. 4).

Haastattelut

Haastattelimme Leca Internationalin tuotantojohtaja Susanne Bay Jenseniä Lecan toimista ja tavoitteista luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi tuotantolaitoksille (s. 6). Sen lisäksi jaamme uuden vastuullisuusasiantuntijamme, Ana Raquelin, ajatuksia vastuullisuudesta ja mitä toimenpiteitä Leca aikoo lähivuosina tehdä (s. 24). Nämä ja monet muut tarinat pääset lukemaan tuoreesta numerosta!

Vesienhallinta

Rankkasateiden yleistyessä kaupunkien hulevesien hallinta on noussut tapetille. Portugalilainen Guimarãesin kaupunki on ottanut käyttöön innovatiivisen hulevesipainanneratkaisun, jolla hallitaan veden valumaa (s. 28).

Tilaa uutiskirjeemme

Leca®-sorakevennys Lahden oikoradalla

Keravan ja Lahden välisen oikoradan pituus on 74 km, josta uutta osuutta on 63 km. Oikorata kulkee käytännössä Lahden moottoritien suuntaisesti. Oikorata avattiin liikenteelle vuonna 2006.
Lisää tietoa
Leca-soraa käytettiin Lahden oikoradan kevennysmateriaalina. Lue lisää!
Leca-kevennysrakenne Vantaan Kehä 3:sen parannuksessa

Kestävä kevennysrakenne Kehä III:n parannushankkeeseen

Askiston kohdalla Kehä III:n kevennysrakenteissa on käytetty paitsi uutta, myös paikan päältä talteen otettua Leca-soraa.
Lisää tietoa